Knal! En zomaar, plots, ben je leerkracht in een bouwrichting. Je staat in de derde graad TSO of BSO en je krijgt een hoop leerlingen aan je toevertrouwd. Kerels die, met wisselend enthousiasme, kijken naar jou. “Is dit de man/vrouw die mij gaat leren hoe ik bouwvakker word?” Is jouw antwoord een volmondig ‘ja’? Meestal niet. Vaak zit je als beginnende leerkracht stilletjes op je tandvlees; er is véél om rekening mee te houden en zo’n school loopt door en door.
Op 2, 3 en 4 november 2017 organiseerde Constructiv zijn eerste Bootcamp 4 bouwers, een ware uitdaging en succes voor de beginnende leerkrachten bouw en hout.
Een bootcamp!
Hoe beter in je job staan, steviger, met meer plezier en bewuster? Hoe je tijd optimaler besteden? Hoe de juiste impulsen geven en ontvangen naar klas, collega’s, thuissituatie, directie, meewerkende stagebedrijven? Waar haal je de mosterd?
Niet evident om een antwoord te vinden op alle vragen. Tijdens de driedaagse bootcamp gaven we beginnende leerkrachten bouw/hout de kans om, samen met gelijkgestemde collega’s te leren, te onderzoeken, te lachen en te experimenteren rond die ene vraag: hoe zet ik in deze job mijn voet neer? We werkten rond de balans tussen kennisoverdracht en attitudeopbouw, het beheren van een eigen professionele netwerk, de relatie met directie, leerlingen en meewerkende bedrijven, lichamelijke stabiliteit en stemgebruik, het invoelend vermogen om als opvoeder sterk te staan, de balans tussen autoriteit en zegkracht. Welke tools - al dan niet digitaal - kan ik inzetten voor het bemachtigen van een maximale student response? Wie of wat is die bouwsector waar we onze leerlingen op stage sturen? Dit werd aangevuld en onderbouwd met interactieve leermomenten waar creatieve en uitdagende opdrachten centraal stonden.
Verder werd er gedurende een dagdeel de mogelijkheid tot collegiale intervisie geboden, vertrekkend vanuit de vraag ‘wat maakt een goeie leerkracht bouw?’
Knal! En zomaar, plots, ben je leerkracht in een bouwrichting. Je staat in de derde graad TSO of BSO en je krijgt een hoop leerlingen aan je toevertrouwd. Kerels die, met wisselend enthousiasme, kijken naar jou. “Is dit de man/vrouw die mij gaat leren hoe ik bouwvakker word?” Is jouw antwoord een volmondig ‘ja’? Meestal niet. Vaak zit je als beginnende leerkracht stilletjes op je tandvlees; er is véél om rekening mee te houden en zo’n school loopt door en door.
Op 2, 3 en 4 november 2017 organiseerde Constructiv zijn eerste Bootcamp 4 bouwers, een ware uitdaging en succes voor de beginnende leerkrachten bouw en hout.
Een bootcamp!
Hoe beter in je job staan, steviger, met meer plezier en bewuster? Hoe je tijd optimaler besteden? Hoe de juiste impulsen geven en ontvangen naar klas, collega’s, thuissituatie, directie, meewerkende stagebedrijven? Waar haal je de mosterd?
Niet evident om een antwoord te vinden op alle vragen. Tijdens de driedaagse bootcamp gaven we beginnende leerkrachten bouw/hout de kans om, samen met gelijkgestemde collega’s te leren, te onderzoeken, te lachen en te experimenteren rond die ene vraag: hoe zet ik in deze job mijn voet neer? We werkten rond de balans tussen kennisoverdracht en attitudeopbouw, het beheren van een eigen professionele netwerk, de relatie met directie, leerlingen en meewerkende bedrijven, lichamelijke stabiliteit en stemgebruik, het invoelend vermogen om als opvoeder sterk te staan, de balans tussen autoriteit en zegkracht. Welke tools - al dan niet digitaal - kan ik inzetten voor het bemachtigen van een maximale student response? Wie of wat is die bouwsector waar we onze leerlingen op stage sturen? Dit werd aangevuld en onderbouwd met interactieve leermomenten waar creatieve en uitdagende opdrachten centraal stonden.
Verder werd er gedurende een dagdeel de mogelijkheid tot collegiale intervisie geboden, vertrekkend vanuit de vraag ‘wat maakt een goeie leerkracht bouw?’