Ik heb veel geleerd van de aanpak van mijn mentor, en nu ben ik zelf mentor
Ik heb 3 arbeiders in dienst. Binnenkort gaat één van hen met pensioen, ter vervanging heb ik Koen sinds 30 april 2018 aangeworven. Hij werkte bij een concurrerende firma in onze regio. Maar daar deed hij eerder het ruwe werk zoals plaatsen van chape. Voor Koen was dit geen optie meer want hij wou liever in de afwerking terechtkomen, het leggen van parket. Hij werd ons aangeboden door een interim kantoor.
Koen is niet de standaard bouwvakker. Hij is gestart als leerkracht geschiedenis. Na 4 jaar werd de administratieve workload en het probleem van de moeilijke structuur rond overlegplatforms binnen het onderwijs te groot. Hij heeft toen beslist om een andere weg in te slaan. Omdat hij vroeger graag met hout knutselde heeft hij besloten om een avondopleiding schijnwerk te volgen. Daarna is hij bij diverse bedrijven aan de slag gegaan. Onder andere in het magazijn bij een fabriek die parket produceert, maar hij heeft nooit parket mogen plaatsen. Wat hij nu doet is wat hij zocht, de praktijk op de werven.
Ik ben dagelijks bezig met zijn opleiding op de werkvloer en dit samen met onze meest ervaren arbeider Dirk. Koen wordt goed opgevangen. Hij doet het heel goed tijdens de opleiding. Hij maakt snel vorderingen en pikt de raadgevingen snel op . Bovendien is hij heel nauwkeurig in zijn werk. Op de huidige werf ziet hij iets volledig nieuw rond het plaatsen van parket, alle aspecten van het beroep komen op deze werf eigenlijk aan bod (parket leggen, schuren, vernissen,…).
Zelf heb ik het vak geleerd van de vorige zaakvoerder, dit gebeurde ook via een bedrijfsinterne opleiding met financiering vanuit Constructiv. Ik heb veel geleerd van de aanpak van mijn mentor.
Nu ik zelf als mentor optreed probeer ik mijn eigen opgebouwde kennis en ervaring zo goed mogelijk over te brengen, vanuit mijn eigen persoonlijke visie en aanpak. Deze persoonlijke aanpak vraagt tijd en energie maar dankzij de financiële tegemoetkoming van Constructiv voor de bedrijfsinterne opleiding wordt dit deels opgevangen.
Ik probeer Koen op te leiden tot iemand die zelfstandig kan werken. Ik vraag hem bij problemen telkens hoe zou jij dat aanpakken. Op die manier probeer je iemand bij te brengen om kritisch te leren nadenken. Door deze manier van oplossingsgericht werken weet je ook of hij het goed begrepen heeft. Dit vergroot de betrokkenheid, wat maakt dat er kwaliteitsvol werk afgeleverd wordt.
Koen is een hele rustige en kalme jongen. Mijn andere werknemers zijn iets “heviger” en directer, maar ze vullen elkaar goed aan. Koen is de jongste en past goed in het team, het is een goede mix.
Ik heb in maart de mentoropleiding gevolgd. Ik vond het een kwalitatief goede opleiding, goed in elkaar gestoken maar voor mij niet altijd even bruikbaar. Het ging meer over “Kevin de schoolverlater” wat op Koen niet van toepassing gezien hij 35 jaar is. Ik heb er een aantal goede tips aan overgehouden.
Pieter daenen, zaakvoerder en mentor Gustaaf Seghers bvba
Ik heb 3 arbeiders in dienst. Binnenkort gaat één van hen met pensioen, ter vervanging heb ik Koen sinds 30 april 2018 aangeworven. Hij werkte bij een concurrerende firma in onze regio. Maar daar deed hij eerder het ruwe werk zoals plaatsen van chape. Voor Koen was dit geen optie meer want hij wou liever in de afwerking terechtkomen, het leggen van parket. Hij werd ons aangeboden door een interim kantoor.
Koen is niet de standaard bouwvakker. Hij is gestart als leerkracht geschiedenis. Na 4 jaar werd de administratieve workload en het probleem van de moeilijke structuur rond overlegplatforms binnen het onderwijs te groot. Hij heeft toen beslist om een andere weg in te slaan. Omdat hij vroeger graag met hout knutselde heeft hij besloten om een avondopleiding schijnwerk te volgen. Daarna is hij bij diverse bedrijven aan de slag gegaan. Onder andere in het magazijn bij een fabriek die parket produceert, maar hij heeft nooit parket mogen plaatsen. Wat hij nu doet is wat hij zocht, de praktijk op de werven.
Ik ben dagelijks bezig met zijn opleiding op de werkvloer en dit samen met onze meest ervaren arbeider Dirk. Koen wordt goed opgevangen. Hij doet het heel goed tijdens de opleiding. Hij maakt snel vorderingen en pikt de raadgevingen snel op . Bovendien is hij heel nauwkeurig in zijn werk. Op de huidige werf ziet hij iets volledig nieuw rond het plaatsen van parket, alle aspecten van het beroep komen op deze werf eigenlijk aan bod (parket leggen, schuren, vernissen,…).
Zelf heb ik het vak geleerd van de vorige zaakvoerder, dit gebeurde ook via een bedrijfsinterne opleiding met financiering vanuit Constructiv. Ik heb veel geleerd van de aanpak van mijn mentor.
Nu ik zelf als mentor optreed probeer ik mijn eigen opgebouwde kennis en ervaring zo goed mogelijk over te brengen, vanuit mijn eigen persoonlijke visie en aanpak. Deze persoonlijke aanpak vraagt tijd en energie maar dankzij de financiële tegemoetkoming van Constructiv voor de bedrijfsinterne opleiding wordt dit deels opgevangen.
Ik probeer Koen op te leiden tot iemand die zelfstandig kan werken. Ik vraag hem bij problemen telkens hoe zou jij dat aanpakken. Op die manier probeer je iemand bij te brengen om kritisch te leren nadenken. Door deze manier van oplossingsgericht werken weet je ook of hij het goed begrepen heeft. Dit vergroot de betrokkenheid, wat maakt dat er kwaliteitsvol werk afgeleverd wordt.
Koen is een hele rustige en kalme jongen. Mijn andere werknemers zijn iets “heviger” en directer, maar ze vullen elkaar goed aan. Koen is de jongste en past goed in het team, het is een goede mix.
Ik heb in maart de mentoropleiding gevolgd. Ik vond het een kwalitatief goede opleiding, goed in elkaar gestoken maar voor mij niet altijd even bruikbaar. Het ging meer over “Kevin de schoolverlater” wat op Koen niet van toepassing gezien hij 35 jaar is. Ik heb er een aantal goede tips aan overgehouden.
Pieter daenen, zaakvoerder en mentor Gustaaf Seghers bvba